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sisiindex - Servicekultur messen

Service culture is measurable!

When companies measure something, an “arrow” is pointed to one direction, and it is on this guide that everything is based. The great danger with this type of measurement tool is that you put a scalpel to complex relationships. You cut out a tiny aspect and put it on the golden scales. However, doing this devalues other critical aspects of these relationships, or, in the worst case, causes you to look at the wrong aspects. As a result, no one cares about what is not measured. When done incorrectly, a measurement can give a completely wrong picture. KPIs, however, that are placed logically, interpreted intelligently, and managed in a motivating manner, are a service quality booster. The art of this tool lies in the correct weighting and combining of the relevant criteria.

The sisi-Index does exactly that. It is a continuous monitoring and control tool for measuring your service culture. You will receive a differentiated, comprehensive, and continuously updated picture of the service chain. Breakdowns in performance and important influencing factors and their effects become visible. You can review and examine the right adjustments and tweaks you need for structurally anchoring a service attitude within your team.

How it works

The sisi-Index weighs key figures from five perspectives and evaluates them in combination with each other. It uses the key data and information from your company, maps the individual requirements of your departments, and creates connections between your key figures and the effects on the quality of your service culture. Together with you, we select the measured values ​​for the different visual axes that suit your business model and your company situation. In addition to your existing key figures, we can optionally add an employee or customer survey updated in real time via the system.

Once all the key figures have been defined, we weigh them according to a sophisticated system that aligns with your company’s focus. On this basis, we continuously add them into the sisi index calculation – for the entire company, individual departments, or your individual locations.

Does it sound very complicated? The good news – it actually isn’t. In a regular reporting process, we evaluate all perspectives and their connections and give you recommendations for action. If your sisi value changes, you can use it to identify key levers, uncover deficits, and initiate effective measures. The sisi will be your management and control tool for quality at all levels.

The result

The sisi-Index prevents false assumptions, shows areas for effective action, and breaks down silo and departmental thinking. For an overall view of your service culture and a path towards measurable excellence in the company.

sisiindex - Servicekultur messen

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Barbara Schöffel · Project Management sisi-Index

sisiindex - Servicekultur messen

Service-Kultur ist messbar!

Wenn Unternehmen etwas messen, entsteht ein „Zeigestock“ in eine Richtung, an dem sich alles orientiert. Die große Gefahr: Mit einer Messung setzen sie gewissermaßen ein Skalpell in komplexe Zusammenhänge. Sie schneiden einen winzigen Aspekt heraus und legen diesen auf die Goldwaage. Damit werten sie andere Aspekte ab oder betrachten im schlimmsten Fall die falschen. In der Folge kümmert sich niemand mehr um das, was nicht gemessen wird. So kann mit einer Messung ein komplett falsches Bild entstehen. Sinnvoll gesetzt, klug interpretiert und motivierend gemanagt sind KPIs aber ein Servicequalitäts-Booster. Die Kunst liegt in der richtigen Gewichtung und Kombination der relevanten Kriterien.

Der sisi-Index leistet genau das. Er ist ein kontinuierliches Monitoring- und Steuerungstool zur Messung Ihrer Service-Kultur. Sie erhalten ein differenziertes und kontinuierliches Gesamtbild auf die Leistungskette. Die Brüche in der Performance, wichtige Einflussgrößen und deren Auswirkungen werden sichtbar. Sie können die richtigen Stellschrauben ablesen, um Service-Haltung strukturell zu verankern.

So funktioniert’s

Der sisi gewichtet Kennzahlen aus 5 Sichtachsen und setzt sie miteinander in Wert. Er greift auf Ihre Kennzahlen zurück, bildet die individuellen Voraussetzungen Ihres Unternehmens ab und schafft Zusammenhänge zwischen Ihren Kennzahlen und die Auswirkungen auf die Qualität Ihrer Service-Kultur. Passend zu Ihrem Geschäftsmodell und Ihrer Unternehmenssituation wählen wir – mit Ihnen gemeinsam – die Messwerte für die unterschiedlichen Sichtachsen aus. Zu Ihren bestehenden Kennzahlen können wir optional über das System eine kontinuierliche Mitarbeiter- oder Kundenbefragung in Echtzeit addieren.

Sind schließlich alle Kennzahlen definiert, gewichten wir sie nach einem ausgeklügelten System passend zu Ihrem Unternehmensfokus und erheben auf dieser Basis kontinuierlich den sisi-Index – für das Gesamtunternehmen, einzelne Abteilungen oder heruntergebrochen auf Ihre Standorte.

Klingt sehr aufwändig? Ist es aber nicht. In einem regelmäßigen Reporting-Prozess werten wir alle Sichtachsen und deren Zusammenhänge aus und geben Ihnen Handlungsempfehlungen. Verändert sich Ihr sisi-Wert, können Sie damit wirksame Hebel identifizieren, Defizite aufdecken und Maßnahmen in die Wege leiten. Der sisi wird Ihr Führungs- und Steuerungstool für Qualität auf allen Ebenen.

Das Ergebnis

Der sisi-Index verhindert Fehlannahmen, zeigt die wirksamen, strukturellen Handlungsfelder auf und sprengt Silo- und Abteilungsdenken. Für eine Gesamtbetrachtung Ihrer Service-Kultur und messbare Exzellenz im Unternehmen.

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Barbara Schöffel · Projektmanagement sisi-Index